Juhan Peegel "Ma langesin esimesel sõjasuvel". Eesti Päevaleht 2009. Sari "Eesti lugu".
Sobib kategooriasse Eesti ajalooline romaan.
Oli paar kohta selles raamatus, mis mind tõsiselt mõtlema
panid: peategelane arutleb, kuidas eluaeg on kuuldud, et just sakslane on meie
elupõline vaenlane. Ja teisal: sakslasi ta vihkas nagu kõik need, kellel oli
juhtunud olema korralik ajalooõpetaja. Asi, millele me praegu, sajand hiljem, ei
mõtle – tollal ei osanud keegi mõelda, et suuresti tänu baltisaksa
kirikuõpetajatele ja mõisnikele on meil omakeelne kirjasõna ja haritud rahvas.
Liiga värsked olid mälestused mõisatallis peksa saamisest, esimesest
maailmasõjast ja Landeswehri sõjast. Seitsesada aastat orjaaega oli ju
kõik sakste kaelas (mõelge või sõna
„saks“ päritolule). Ja ilmselt just värske Landeswehri sõda Vabadussõja osana
oli see, mis tõi kaasa mainitud suhtumise – sakslase kui põlisvaenlase
kujutamine ajalooõpetamise osana koolides. Kui venelased poleks harimatusest, sulaselgest
ülbest lollusest, suurevenelikust šovinismist ning ideloogilisest ajupesust ja
paranoiast kantuna hakanud riiklikul tasemel lollusi tegema (kõik need
küüditamised ja „vaenuliku elemendi“ kohtuta hävitamine), oleks toetus
punavõimule võinud palju suuremaks kujuneda. Ootusele õiglase
ühiskonnakorralduse järele oli ju pinnas täitsa olemas. Õnneks (eesti rahva
jaoks küll õnnetuseks) said kõik Eestis üsna pea tundma, mida see uus võim
endast tegelikult kujutab.
Selliseid vastakaid ja segaseid tundeid, seda hingelist
segadust kajastab ka „Ma langesin esimesel sõjasuvel“, nagu ka Kuusbergi „Enn
Kalmu kaks mina“. Punasele propagandale on „Esimene sõjasuvi“ siiski vähem
lõivu maksnud, see on ka ilmselt põhjus, miks seda meie parimaks sõjaraamatuks
peetavat raamatut on ka iseseisvuse taastamise järel korduvalt välja antud:
esmatrükk 1978 ajalehes „Sirp ja Vasar“ joonealusena, 1979 Eesti Raamat, propagandalehes
Kodumaa 1983, ja samal aastal Juhan
Peegli „Valitud teostes“; uuemad kordustrükid 2008 Tammerraamat, 2009 Eesti
Päevaleht sari Eesti lugu, 2019 Hea Lugu.
Üsna ausalt näidatakse neid punavõimu paranoilisi tõmblusi,
mis armees toimuvad – jefreitor Puusti tembeldamine nõukogudevaenulikuks ja
tribunali alla saatmine selle eest, et ta viis patarei poodi vorsti ja saia
ostma kui hommikusöögiks lahjat suppi pakuti; vanade ohvitseride, (kes olid
veel vabariigi armees teeninud) „kadumine“, sest igaks juhuks tehti puhastust
jne.
Trööstitu vaesus Venemaa kolhoosides, armee alavarustatus,
ülejooksmised, metsavennad, kõik see on selles raamatus olemas. Aga on ka
arutlusi inimlikkusest ja sõjast, on väga ilus eesti keel, on kauneid
looduspilte, mille kohta tegelasedki nendivad, et nagu polekski sõda.
Inimlikkusest rääkides – Peegel teeb isegi lahinguist
rääkides vahet ausal lahingul ja tapmisel. Ning sakslaste kella järgi sõdimist
peab ta ebainimlikuks, sõja ja tapmise liinitööks muutmiseks. Huvitav, mida ta
arvaks ebainimlikkusest nüüd, kuuldes, milliseid võtteid venelased näiteks
Ukrainas kasutavad.
On üks ühine joon, mis kumab läbi nii Kuusbergi kui Peegli
sõjaromaanidest vaatamata sellele, et need ilmusid nõukogude ajal – see on
noorte eesti poiste koduigatsus ja seda just omamoodi isamaalises võtmes. Isegi
need, kes on uue korra omaks võtnud, eelistaks sõdida Eestis, kaitsta oma
kodumaad. Ikka ja jälle vilksatavad mõtted, mis pole mõeldud võõrastele,
eelkõige politrukkide kõrvadele – mis asja on meil nende suurtega, miks meie,
väikesed, ei võiks omaette olla?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar