Albert Kivikas „Nimed marmortahvlil“. Sinisukk 2024. Sobib kategooritesse "eesti autori raamat, millest on tehtud film" või ka "ajalooline romaan" või ka klassika kategooriasse.
Kuna trükk, mida lugesin, põhineb 1936. aasta väljaandel, siis esimese
asjana jõuab pärale, et keelekasutus on tolleaegne ja seetõttu veidi võõras,
nõuab pisut harjumist. Ja seetõttu ei saa rääkida kirjatehniliselt, kui hästi
või halvasti see loetav on, vaid ainult sisulisest ülesehitusest. Ometi torkab
silma, et koolipoiste dialoogid kuidagi puised kipuvad olema, eriti need, mida
sõjaväljal peetakse.
Kohe esimestel lehekülgedel kirjeldab Kivikas tundeid, mis
valdavad rahvast mobilisatsioonikäske lugedes ja laseb koolivendadel selle üle
vaielda. Hirm tuli seda lugedes peale – nii sarnane on praegune kommentaariumites
laiutav valitsuse ja poliitika vaenamine-kirumine tollase vastandumisega.
Rohkem kui sajand on möödunud ja kuhu me jõudnud oleme?
Kommunism versus rahvuslus – kumma õigus on õigem? See
põhimõtteline küsimus kumab ju tegelikult läbi ka Kuusbergi „Enn Kalmu kahest
minast“ ja Juhan Peegli „Esimesest sõjasuvest“, kuigi aeg ja sõda on teised –
Kivikal esimese maailmasõja lõpp ja vabadussõda, Kuusbergil ja Peeglil teine
maailmasõda. Viimased muidugi ei räägi rahvuslusest, vaid Eestist, ise
olemisest, aga mõte on sarnane. Kivikal on see lihtsalt palju reljeefsem, teravam,
kirglikum. Ja loomulikult ka varjamatum. Kohe teises peatükis tunnistab
peategelane Henn Ahas, et vihkab venelasi. Ja asjaolu, et ta sakslaste
okupatsiooni samavõrra vihkab, ei tähenda enam midagi – Kivikas oli keelatud, Kuusberg
ja Peegel pugesid nõukogude tsensuuri võrgust läbi, sest olid „õigel“ poolel ja
dilemmat oli võimalik esitada nõukogude inimeseks kasvamisena. Ja nagu Kuusberg
ja Peegelgi, on Kivikas kasutanud oma raamatus palju autobiograafilist ainest. Üllatusega
avastasin, et Kuusberg näib oma „Enn Kalmu kahes minas“ olevat Kivikaselt
snitti võtnud. Kuusbergil on suur ja tugev Tääger, kes oma kuulipritsi kiitmise
surematu lausega („Poisid, mul on vägev riist!“) on end meie mällu kirjutanud ja
kes seda nagu automaati kaelas kannab; Kivikasel on suur ja tugev Tääker, kes
venelaste käest ära võetud kuulipilduja Maksimi sülle haarab ja kiidab: „Oi, on
alles hea riist!“
Veenvalt on näidatud, kui kerge on lahingus tekkima
massihüpnoos, paanika, kui kaua võtab aega, et hirmudest üle saada. Nii kõhklus
kui hirm on Henn Ahase kõrval selle raamatu peategelased. Ja samapalju, kui
Ahas võitleb vaenlastega, võitleb ta ka kõhkluse ja hirmuga. Ja neist jagu
saades saadakse jagu ka vaenlastest.
Samas neid Ahase kõhklusi ja siseheitlusi on raamatus mahuliselt
ehk liigagi palju. Ma saan aru, et see on mõeldud omamoodi üldistusena ja peaks
illustreerima üldisemaid meeleolusid eestlaste hulgas, aga sellegipoolest. Pisut
üllatav on, et autor laseb tegelaste suu läbi kõlada tõdemusel, et sotsialism
ja rahvuslus võiksid maailmavaateliselt olla lähedased ja lahkneda pigem eesmärgini
jõudmise meetodite poolest.
„Ükski idee ei saa teojõudu, kui seks puudub pind ühiskonnas. Ei ole terve ega normaalne see ühiskonna organism, mis vastastikku verd valab, oma sisemises vihas põleb ja ennast hävitab oma rahva õnnetuseks,“ ütleb Käsper raamatu lõpu poole Ahasele. Ja taas – kui aktuaalsena see kõlab! Seda sisemist viha leidub ju ikka veel ja tundub kuidagi, et aina rohkem.
Kui tihedalt on seotud hirm, viha ja hullus. Raamatus on Kohlapuu hoiatav näide
sellest, kui lihtsalt võib veendunud patsifistist saada tulihingeline võitleja.
Ja kui lihtsalt võib aruraasuke üldse kaduma minna ning kui õhuke on piir
võitleja ja hullunud tapja vahel.
Mõtlemapanev. Patriootlik, seda kindlasti. Oluline raamat
olulisest etapist Eesti ajaloos. Vaieldamatult. Kas aga kirjanduslikult tipptasemel?
Vaat selles ma enam nii kindel ei ole. Sellele
vaatamata peaksid kõik seda lugema, sest inimesed pole ikka veel kuigi palju
muutunud. Ja nagu selgub – ka maailm mitte.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar