Triinu Meres „Teistmoodi tavaline“. Fantaasia 2025
Ulmekirjanduse kategooria, sobib ka 2025. aastal ilmunud
raamatu alla.
Kuna ma korraldan täna õhtul Tartus Kirjanduse Majas selle
raamatu esitlust ja vestlen autoriga, siis sai värskelt läbi loetud ja eks siis
saab ka kohe tutvustada.
Jutukogu. Mõned vanemad jutud, enamik siiski uued.
Tagakaanel nimetatakse Triinut muinasjutuvestjaks ja selle kogumiku valguses on
see õigustatud. Õige mitmed lood meenutavad olemuselt või jutustamisstiililt
muinasjutte. Nii et kes „päris“ ulmet pisut pelgab, neile võiks ka sobida.
Pigem ütlekski, et „kõvaulme“ andunud fännidele jääb osa sellest kraamist ehk
lahjaks – pole lineaarseid lugusid, lõpud on lahti, kohati algusedki. Lugeja
visatakse kohe keskkonda ja sellest, mis toimub, hakkab aimu saama lugemise
käigus. Ja mõne jutu puhul saad alles viimaste lausetega aru, et tegelikult oli
jutul hoopis teine peategelane kui see, kellest kogu aeg jutt käis („Teistsugune
südamelugu“, „Preili, röövel ja koerad“).
Autoril on ambitsiooni teha midagi teisiti, teha endale,
hoolimata sellest, mida arvatakse. Lugesin just arvamust, et autor katsetab,
aga Triinu on piisavalt kaua kirjutanud, et oma käekirjani jõuda. Mulle tundub,
et siin pole midagi katsetada (kui, siis ehk žanriliselt mängida, mitte
kirjatehniliselt). Triinu lihtsalt ei sobitu kaanonisse, ta on kass, kes kõnnib
omapead, kirjutab kõigi ja kõige kiuste ja just nii, nagu ise tahab.
Kui mingi raamat on läbinisti Triinu ise, siis just see. Feministlik
kirjanik või feministlik kirjandus on minu arust justkui sõimusõnad. Samas –
kui keegi kirjutab nö naisesusest, siis on see Triinu. Lihtsalt ta teeb seda
omal moel. Lisaks on siin veel talle hingelähedasi teemasid, neuroerilised
inimesed näiteks (vahvate nimetustega võtjad, lööklased, lõikajad, kuigi
viimased pole otseselt erilised, aga lõikajast peategelane siiki on). Kõige
triinulikumad on ehk lööklased, neuroerilised, kellel hormoonide nõristumine
käib teisiti kui tavainimestel. Arutlused valust, vastastikune mõistmatus
tavainimeste ja neuroeriliste vahel. Valu on ka loos „Võtja“ („... valutan kuni
pean“). Veel üks üsna märgiline tekst võiks olla „Mismoodi on olla keisrinna“
oma armastuse nüanssidega, viljak(t)use, aga ka vastutuse teemaga. Niisiis taas teema, millest
autor üle ega ümber saa – valikud, tihti eetilised, valusad teinekord, aga pääsu
neist ei ole.
Kuidagi haakis „Võtjas“ mind just see Haapsalu raudteejaama
kaitsmise liin. Kas oli asi selles, et ma olin just hiljaaegu lugenud „Nimesid
marmortahvlil“? Igatahes oli see nii tõepärane jätk selle segase ajastu
kummalistele seikadele, et ma unustasin korraks, mis raamatut ma loen.
Mulle meeldis „Nahk“. Väga hea ja terviklik jutt. Ja „Reeturid“. Just viimane oli minu
jaoks hea näide sellest, mida Triinu teha üritab – nii ülesehituslikult kui temaatikalt.
Ja kummalisel kombel jäi meelde „Teistsugune südamelugu“. Vist eelkõige just
selle võtte tõttu, mis lõpus mu arusaama peategelasest pea peale keeras, ja
kuidas selleni jõuti.
Kokkuvõte. Minu jaoks oli piisavalt huvitav. Mitmekesine ja
-kihiline. Mõned väga head lood. Jah. Mõned, mis ei tõusnud ehk nii esile. Aga
ma olen pisut hädas määratlemisega, kellele see on suunatud. Padu-ulmefännide
jaoks uitab see raamat vist liiga servi mööda. Ja masslugeja jaoks võib see
liiga nõudlik olla. Siin tuleb lugejal tööd teha, kaasa mõelda. Ja nõudlikum
lugeja, kes on valmis seda tööd ka tegema, ei pruugi seda lihtsalt üles leida,
sest kaanepilt on tema jaoks liiga ulme (miks mul on tunne, et Triinule endale võis
„Raskete valikute“ kaanepilt rohkem meeldida?). Ühesõnaga – lugege ja otsustage
siis ise, millisesse kategooriasse te kuulute.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar