Sobilik raamat ülestõusmpühade teisel pühal tutvustamiseks on Ain Kalmus „Juudas“ (Loomingu Raamatukogu 14-16/1988).
Jeesus on siin
vist see, kes surma otsib (või kas nüüd just otsib, aga armastusest inimeste
vastu on nõus selle vastu võtma), Juudas aga see, kellele armastus ahastust
toob.
„Kes meest või naist rohkem armastab kui mind, pole minu vääriline,“ ütleb Jeesus.
„Aga kas ei saa
inimene armastada mõlemaid, naist ja ka taevariiki?“ küsib Juudas.
„Inimese süda
on liiga väike kahe trooni tarvis. Seal on ruumi ainult ühele,“ vastab Jeesus.
Läheb aga nii, et Juudas jääb ilma nii ühest kui teisest, nii armastatud naisest kui Jeesusest. Ja just selle armastuse pärast. Sest selles raamatus on just Juudas see, kes Õpetajat kõige rohkem armastab, aga temalt ka kõige rohkem ootab. Ta ootab messiast, kes vabastaks Jeruusalemma. Tema on jüngritest kõige truum, aga kahtlema lööb lõpuks temagi, samas kui teised ootavad vaid maist aujärge saabuvas kuningriigis.
Ma poleks seda
raamatut vist kunagi lugenud, kui Tiit Aleksejev poleks virtuaalkülalise
rubriigis seda soovitanud (nii et minu isiklikus lugemismängus täidab see kategooriat "Luua Metsanduskooli lugemisblogis soovitatud raamat"). On see raamat, mida kõigile soovitada? Ma ei tea.
Ilmselgelt tuleb lugedes kasuks, kui on olemas elementaarsedki algteadmised
sellest, mis siis Kristuse ristilöömisele eelnes ja järgnes. Ja kirjutatud on
see pisut vanamoelises keeles. Aga kahtlemata on raamat huvitav. Kasvõi oma
ebatraditsioonilise vaatenurga poolest. Sest selles raamatus teab Jeesus
täpselt, mis juhtuma hakkab ja kes mida teeb. Ta ootab seda ja tema jaoks ei
ole Juudas reetur, vaid osa suuremast jumalikust plaanist, ilma milleta ei
saaks tema, Inimesepoeg, inimkonda lunastada. Juudas aga pole ei reetlik ega
pahatahtlik, vaid patrioot, kelle segadus ajapikku süveneb, sest ta ootab
messiast, kes oleks konkreetne ja juhiks Rooma-vastast ülestõusu, Jeesus aga
räägib vaid tähendamissõnades, millest jüngrid sotti ei saa. Nii kaugenebki
Juudas Õpetajast ja tema „äraandmine“, mida ta ise säärasena ei tunnista, on
vaid katse asju kiirendada, sundida Õpetajat avaldama oma tõelist olemust. Sest
kui too on messias, siis ei saa talle ju midagi paha sündida, vaid taevaste
jõudude abil saab ta kiiresti vabaks, aga siis on lõpuks positsioonid selged,
ülestõus võib alata ja Jeruusalemm saab jälle vabaks.
Paraku pole asjadel määratud nii minna, sest mitte ülestõusu juhtima pole Õpetaja tulnud. Ka temal on oma kõhkluse hetk, aga ettemääratuse tajumine jääb peale. Üks armastab inimesi, teine Jeruusalemma, ja kumbki täidab oma kohust.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar