Ain Kütt „Risti soldati mõistatus. Sagadi paruni mõrvalood“ (Hea Lugu 2019)
Ain Kütt „Kuldse medaljoni mõistatus. Sagadi paruni
mõrvalood“ (Hea Lugu 2020)
Ain Kütt „Musta paguni mõistatus. Sagadi paruni
mõrvalood“ (Hea Lugu 2021)
Ain Kütt „Kolme kaardi mõistatus. Sagadi paruni
mõrvalood“ (Hea Lugu 2023)
Ain Kütt „Kadunud sõrmuse mõistatus. Sagadi paruni
mõrvalood“ (Hea Lugu 2024)
ERR tegi von Focki pildimängu. Geniaalne turundustrikk!
Isegi mina proovisin ära, kuidas mõisahärrana välja näen:
Raamatutest ja sarjast endast ma nii vaimustuses ei ole.
Sagadi paruni esimene mõrvajuurdlus oli ühest küljest ju ladus
lugemine. Autor tunneb ajastut, samas jäi pisut kriipima kahtlus, kas kõik
tegelaste vahelised suhted olid ikka ajastutruud. Liiga palju tänapäevasust
kumab läbi. Aga lugu oli piisavalt põnev, liiguti täpselt doseeritud sammudega.
Focki avantürism jäi küll üsna ebaloogiliseks ja sobis iseloomult pigem
Assikvere preilile, kes on üldse pisut ebaloogiline kuju, aga passib kenasti
vajalikku tegelastevahelist pinget looma.
Kuna teine mõistatus jäi mul vahele ja järgmisena jõudis mu
lugemislauale kolmas osa (Musta paguni mõistatus), siis said mõned asjad kohe
selgemaks. Värve sai juurde mõisavalitseja, ka Assikvere preili teema saab
kolmanda osa viimastel lehekülgedel selgemaks. Tuleb tunnistada, et selle osa
puhul aimasin ma suure osa lahedusest ära. Mitte küll detailides, vaid
üldjoontes, ja üsna üldjoontes osutus ka mu kahtlustus Assikvere preili suhtes
põhjendatuks. Ja jälle – mitte üksikasjalikult vaid pigem mingi intuitsiooni tasemel.
Tegevust on rohkem, avantüüre võetakse ette oluliselt
laiemal skaalal (mis on minu jaoks peamine probleem – no ei ole usutavad kõik
need raamatust raamatusse korduvad öised sissemurdmised võõrastesse mõisadesse!),
lisaks pealiinile on mängus mitu kõrvalliini, nagu ühes klassikalises krimkas
peabki olema. Kes ütles, et detektiivi (ja lugeja) elu peab kerge olema? Ja
nagu vana kooli krimkas ikka, kutsub von Fock kõik lõpuks ühe laua taha kokku
ja paljastab kurikavala sepitsuse... Üsna klassikaline.
Teises mõistatuse (Kuldse medaljoni omas) on avantürismi
pisut vähem. Mulle imponeerib, kuidas autor valib iga kord algtõukeks olukorra,
mis on teadaolevalt ajalooliselt ka juhtunud, aga keerab selle kriminaalseks ja
laseb von Fockil siis lahti harutada. Kogu skeem tundus aga pisut liiga
suurejooneline ja väheke ebausutav, ses suhtes on kolmas osa kindlasti paremini
õnnestunud.
Neljas (Kolme kaardi) mõistatus. Tore on näha, et nagu
paljudele pikematele sarjadele omane, jookseb ka selles lisaks iga raamatu
kandvale mõistatusele läbi üks pikem lugu. Muus osas on tegu minu jaoks allakäiguga.
Juba üsna raamatu alguses kinnistub
lõplikult tunne, et von Fock on enesekeskne ja upsakas jobu, pealegi oluliselt
labiilsema närvikavaga kui mõni preilna. Kohati nii puupäine, ime et selline
üldse mingeid mõrvu suudab lahendada. Ka saab neljandas osas selgeks, et Sagadi
härra avantürism on süsteemne ja annab tunnistust tema silmakirjaklikkusest.
Alalõpmata jahub ta seadustest ja reeglitest, mida kõigil tuleb täita, aga ise
on esimene, kes neid rikub, kui ta endal seda vaja on. Jesuiitlik „eesmärk
pühitseb abinõu“. Ja enamasti ei ole ajendiks isegi mitte õiglus, vaid tema
haavatud eneseuhkus. See muudab teda tegelasena küll inimlikumaks, aga
oluliselt ebasümpaatsemaks kui ilmtingimata tarvis.
Viiendas mõistatuses (kadunud sõrmus) lähevad vandenõud aina
mastaapsemaks, avantüürid aina hullemaks, Fock kinnistab veelgi enam
egomaniakist puupea mainet ja päriselulist algtõuget ka enam pole. Tegelased on
muutunud karikatuurseteks (see mõisavalitseja õgardlus näiteks). Kuna
reaalelulist alusseika seekord ei ole, siis kisub asi vägisi detektiivromaanist
seiklusromaani suunas ja see areng mulle ei meeldinud. Ka on nendes lugudes
liiga palju korduvaid võtteid (et mitte lahendusi paljastada, ei saa paraku täpsemalt
kirjutada, aga kes ise kõik läbi loeb, saab aru).
Lõpp on aga selline, et pole kahtlustki – lugu läheb edasi.
Seiklusi jagub, aga krimi... noh sellega, on, nagu on. Minule meeldis senistest
kolmas osa kõige rohkem – oli see ehk kõige lähemal klassikalisele krimiloole.
Aga Rõngu pastor Lenz (Joel Jans „Rõngu roimad“) annab von Fockile iga kell
silmad ette. Ja Focki teleseriaalile pole mõtet aega raisata – see on üldse üks
arusaamatu nähtus, isegi raamatuga võrreldes. Või siis eriti raamatuga
võrreldes. Kummalisel kombel on telesarja von Fock uimane, sari venib ja on
igav. Pealegi on sinna juurde poogitud käike ja liine, mida raamatus ei ole ja
millest sari ei võida ka suurt midagi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar